Last Update 0:5
Wednesday, 16 October 2019

Convicted Al Jazeera journalist Mohamed Fahmy to give LE15,000 to El-Sisi's initiative

Al Jazeera reporter matches president's efforts to donate to Egypt's economy, just a day after he was sentenced to seven years in prison

Ahram Online, Wednesday 25 Jun 2014
Mohammed Fahmy
Mohammed Fahmy, Canadian-Egyptian acting bureau chief of Al-Jazeera, appears in a defendant's cage along with several other defendants (Photo: AP)
Share/Bookmark
Views: 3174
Share/Bookmark
Views: 3174

Egyptian-Canadian Al Jazeera journalist Mohamed Fahmy, who was sentenced to seven years in prison on Monday for spreading false news, has decided to donate LE15,000 to a new initiative launched by President Abdel-Fattah El-Sisi to assist Egypt through its economic crisis, Reuters' affiliated Aswat Masriya website reported.

Fahmy's brother told Aswat Masriya in a telephone call that his family expects to make the donation on Thursday on behalf of the journalist.

He added that he hopes that the donation will make Egypt's president consider pardoning his brother.

Two Al Jazeera journalists, Australian Peter Greste and Egyptian-Canadian Mohamed Fahmy, were sentenced to seven years in prison on charges including spreading false news, falsely portraying Egypt as being in a state of civil war, as well as aiding or joining the now outlawed Muslim Brotherhood.

Al Jazeera producer Baher Mohamed was handed two jail terms amounting to 10 years.

Eleven co-defendants, tried in absentia on similar charges, received 10-year terms each, while two others were acquitted.

The verdict received condemnation by many western countries, including the UK, the US and Australia. 

Egypt's recently appointed President El-Sisi said on Tuesday he will donate half of his LE42,000 monthly salary and half of his wealth to support the Egyptian economy.

Later on Tuesday, Egyptian media tycoon Mohamed El-Amin said he would donate half of his wealth and a sum equal to a half month's salary from all his employees – likely a considerable amount as he owns three of Egypt's most popular satellite channels.

Short link:

 

Email
 
Name
 
Comment's
Title
 
Comment
Ahram Online welcomes readers' comments on all issues covered by the site, along with any criticisms and/or corrections. Readers are asked to limit their feedback to a maximum of 1000 characters (roughly 200 words). All comments/criticisms will, however, be subject to the following code
  • We will not publish comments which contain rude or abusive language, libelous statements, slander and personal attacks against any person/s.
  • We will not publish comments which contain racist remarks or any kind of racial or religious incitement against any group of people, in Egypt or outside it.
  • We welcome criticism of our reports and articles but we will not publish personal attacks, slander or fabrications directed against our reporters and contributing writers.
  • We reserve the right to correct, when at all possible, obvious errors in spelling and grammar. However, due to time and staffing constraints such corrections will not be made across the board or on a regular basis.
1



J.M.Jordan
26-06-2014 07:28pm
113-
3+
Independently of this LE 15,000 donation
Maybe it would be of interest to investigate how much journalistic freedom the Al Djazeera journalists enjoy given the pro-Islamist powerful ownership. What is sure is that Al Djazeera in a general way reports less objectively than e.g. Al Arabiya. However, the exact degree of professional freedom to do their job is important to appreciate the degree of individual co-responsibility.
Email
 
Name
 
Comment's Title
 
Comment
Latest

© 2010 Ahram Online.