Last Update 10:9
Monday, 23 January 2017

Egypt's Watan newspaper stops release of its Monday issue

The paper reportedly had to remove cover story on inter-state frictions before reprinting

Ahram Online , Monday 11 May 2015
El-Watan newspaper had to change the title of the report to “Seven stronger than reform” before it w
Share/Bookmark
Views: 1632
Share/Bookmark
Views: 1632

Egypt's privately-owned daily newspaper Al-Watan was forced to stop the release of its Monday print edition over a front page story titled “Seven [state and economic players] stronger than [President Abd El-Fattah] El-Sisi,” sources at the newspaper have told Ahram Online.

The paper reportedly had to change the title of the report to “seven stronger than reform", before it was allowed to reprint.  

It is not clear what stage printing had reached at the time of the decision, and whether any copies of the original print edition were lost as a result.

The paper has not released an official statement about the incident.

An image of Al-Watan's original front page for Monday's special third anniversary edition went viral on social media.

The report claimed that seven groups in Egypt hold “stronger” powers than the president.

The paper said these were the interior ministry, the media, "corrupt individuals" who have cost the state “billions in wasted pounds”, the "secret economy", people of influence who behave “above the rule of law”, and businessmen who “lobby against the president."

It is unclear what prompted the decision to stop publication of the original print edition.

The original issue also reportedly contained a column by the paper’s managing editor Alaa El-Ghatrify titled “An officer, son of the palace, writes”.  

In the column, El-Ghatrify charged that the authorities had created a fake writer in one newspaper to write columns supporting the government as part of its effort to exert influence on the public through media.

The column does not appear in the reprinted edition.          

Mahmoud Kamel, a member of the Journalists Syndicate, described the incident as “unconstitutional", calling it a violation of articles 70 and 71 of the constitution, which “guarantee freedom of the media and prohibit any form of censorship”.

“We are before a crime […] against the freedom of the press, opinion and expression,” Kamel wrote on his Facebook page. “If confirmed, it calls for a serious, united and strong stand from Al-Watan and all journalists, starting with the syndicate.”

In March, Al-Watan was also forced to change the content of one of its issues, after it had planned to run an investigative report suggesting that certain state institutions were implicated in tax evasion.

Last month, reports criticising police violence and the mistreatment of detainees were published in a number of local papers, but no issues were confiscated.

Egypt's interior ministry however took legal action against newspapers El-Dostour and Al-Masry Al-Youm after they ran features on police brutality.

Short link:

 

Email
 
Name
 
Comment's
Title
 
Comment
Ahram Online welcomes readers' comments on all issues covered by the site, along with any criticisms and/or corrections. Readers are asked to limit their feedback to a maximum of 1000 characters (roughly 200 words). All comments/criticisms will, however, be subject to the following code
  • We will not publish comments which contain rude or abusive language, libelous statements, slander and personal attacks against any person/s.
  • We will not publish comments which contain racist remarks or any kind of racial or religious incitement against any group of people, in Egypt or outside it.
  • We welcome criticism of our reports and articles but we will not publish personal attacks, slander or fabrications directed against our reporters and contributing writers.
  • We reserve the right to correct, when at all possible, obvious errors in spelling and grammar. However, due to time and staffing constraints such corrections will not be made across the board or on a regular basis.
2



Ayman
12-05-2015 12:01pm
560-
54+
Freedom Vs Stability
Changing the title of a story is not limiting freedom of press. The title was indeed needlessly inflammatory. Perhaps later on when there is more stability such titles can be printed. As for the other column, we do not know if the story was based on credible sources, if it was not, then it deserved to be pulled.
Email
 
Name
 
Comment's Title
 
Comment
1



Klaus
11-05-2015 07:02pm
67-
121+
Wa tans newspaper stops release of Monday's issue
I agree completely, as I don't think that it has to do with freedom of press to cause damage to others intentionally. There must be a limit to freedom of expression, unłess the intentions are positive, I don't think that Egypt is in the situation to allow dirty stories to make the round, regardless of what others think, you are either with the new government or against it, then you pay the consequences. Does really anyone think that Egypt is ready for so called democracy? I don't think so and I live here, to any people don't understand it, that they would only complain and complain. Help your government to build a new Egypt and hope that our children will be able to live in a proper democratic way without abusing it. The de age of Egypt did not happen over night, it's taken generations to cause such damage and the poorest pay for it. It also takes another generation to create prosperity and a welfare estate.
Email
 
Name
 
Comment's Title
 
Comment
abdulrahman ibrahim
11-07-2015 09:54am
0-
0+
Help Your Government.
Klaus. Your tone sounds tough by sayaing if you dontIf you help this current fascist regime of Egypt, you are helping it to kill innocent civilians and rob the freedom of the Egyptians.

Latest

© 2010 Ahram Online.