Last Update 21:46
Wednesday, 21 November 2018

Egypt aborts Hebrew broadcast

Citing technical problems, Egypt cancels its Hebrew broadcast, with a new online site to take its place

Ekram Ibrahim , Monday 10 Jan 2011
Nile TV
Share/Bookmark
Views: 3364
Share/Bookmark
Views: 3364

After nine years of regular broadcast, Egypt aborted the two-hour daily Hebrew broadcast, aired on the Nile TV International Channel. The head of Egypt News section, Abdel Latif El-Manawi found that the programme did not reach Israeli civil society and was only being watched by Israeli security, according to local media.

The cancellation was welcomed because the broadcast had apparently failed to serve its political role. "This is a perfect decision because the broadcast was doing a very poor job, it was damaging our image rather making a good one," Emad Gad, researcher of Israeli affairs at the Ahram Strategic Center, told Ahram Online.

The audience of the Hebrew broadcast agrees that it was not doing its desired job. The decision to start the broadcast in the first place was not based on any strategic studies. It was monitored by the Egyptian Television staff, lacked political experts, and had a very poor set. "The anchors used to read the Hebrew newspapers on the air, which is ridiculous because the Israelis do not need that," Mansour Abdel Wahab, researcher of Hebrew studies and the Arab-Israeli conflict and former Hebrew broadcast worker, told Ahram Online.

In addition to the aforementioned flaws, the broadcast lacked "media agenda," and the messages sent on air were "harmful." For example, the anchors used to label Ariel Sharon, ex-Israeli prime minster, as a "terrorist," and used to refer to Israel as the "Zionist country." "(This) was humiliating to the Israeli citizen," Gad said.

Nevertheless, the head of Egypt News sections cited technical reasons for the service’s cancelation. According to him, the Hebrew broadcast was available through satellite and required routers to be accessed, but the Israeli government bans the citizens from having routers. Accordingly, the Hebrew broadcast did not reach its target.

Meanwhile, media experts say that closing channels is never a good decision. "If nobody watches the broadcast, the solution is to figure out a way to make people watch it," Rasha Abdullah, head of the mass communications department at the American University in Cairo (AUC) told Ahram Online.

In place of the TV broadcast, an online website, "Kol Kahir" (Here is Cairo), was created, offering the same material, according to el-Manawi. "The website is monitored by the people with the same old mindset with the TV broadcast and I expect its failure as well," Abdel Wahab told Ahram Online. Moreover, replacing a channel with a website would do no good. "If people were not watching the channel, they will not be adding the website to their favorites accordingly," Abdullah said.

The Egyptian Hebrew broadcast used to offer news service in addition to some analytical programs and documentaries. "It was a media tool to show Israelis the Egyptian perspective of the news," Amr Hashim, a writer and researcher at the Ahram Strategic Center, told Ahram Online.

Short link:

 

Email
 
Name
 
Comment's
Title
 
Comment
Ahram Online welcomes readers' comments on all issues covered by the site, along with any criticisms and/or corrections. Readers are asked to limit their feedback to a maximum of 1000 characters (roughly 200 words). All comments/criticisms will, however, be subject to the following code
  • We will not publish comments which contain rude or abusive language, libelous statements, slander and personal attacks against any person/s.
  • We will not publish comments which contain racist remarks or any kind of racial or religious incitement against any group of people, in Egypt or outside it.
  • We welcome criticism of our reports and articles but we will not publish personal attacks, slander or fabrications directed against our reporters and contributing writers.
  • We reserve the right to correct, when at all possible, obvious errors in spelling and grammar. However, due to time and staffing constraints such corrections will not be made across the board or on a regular basis.
Latest

© 2010 Ahram Online.