Last Update 22:46
Egypt rights group condemns newspaper confiscation
Egyptian Organisation for Human Rights blasts confiscation of independent weekly Al-Shaab's Wednesday edition over article critical of Egypt's intelligence apparatus
Ahram Online, Wednesday 22 Aug 2012
Share/Bookmark
Views: 807

The Egyptian Organisation for Human Rights (EOHR) has released a statement condemning the confiscation by authorities of the Wednesday edition of weekly newspaper Al-Shaab, which is affiliated with Egypt's Islamist-leaning Labour Party.

The confiscation, according to the EOHR, had been a response to an article written by the newspaper's chief editor, Magdi Hussein, in which the latter criticised the head of Egypt's intelligence apparatus and urged him to abandon Mubarak-era policies.

In the article, Hussein accused the intelligence apparatus of interfering in political life and promoting military rule by supporting the military directly or by supporting political parties and individuals affiliated with the military.

The Wednesday edition of the paper was printed, but prevented from being distributed. While the paper's publishers attributed this to "technical reasons," newspaper officials accused Egypt's intelligence apparatus of being behind the confiscation.

"The continuation of the practice of confiscation [of newspapers] and terrorising the press will ruin the means of assessing freedom of expression and speech [in Egypt]," the EOHR declared in a statement, going on to point out that Egypt's March 2011 constitutional declaration explicitly prohibited the censorship of newspapers.

The EOHR also called on the presidency to intervene in the issue and launch investigations aimed at ending such "violations."

"What was imposed on Al-Shaab newspaper is nothing less than a violation of freedom of the press," EOHR head Hafez Abu Seada stated.

Abu-Seada went on to say that such violations had begun following the inauguration of Egyptian President Mohamed Morsi in late June.

A number of newspaper editions have recently been confiscated for allegedly inciting violence against the presidency. Other figures currently charged with using their respective publications to incite the public against Egypt's new president are Al-Dostour Editor-in-Chief Abdel-Halim Qandil and Al-Fagr Editor-in-Chief Adel Hamouda. 





Short link:

 

Email
 
Name
 
Comment's Title
 
Comment
Ahram Online welcomes readers' comments on all issues covered by the site, along with any criticisms and/or corrections. Readers are asked to limit their feedback to a maximum of 4000 characters (roughly 200 words). All comments/criticisms will, however, be subject to the following code
  • We will not publish comments which contain rude or abusive language, libelous statements, slander and personal attacks against any person/s.
  • We will not publish comments which contain racist remarks or any kind of racial or religious incitement against any group of people, in Egypt or outside it.
  • We welcome criticism of our reports and articles but we will not publish personal attacks, slander or fabrications directed against our reporters and contributing writers.
  • We reserve the right to correct, when at all possible, obvious errors in spelling and grammar. However, due to time and staffing constraints such corrections will not be made across the board or on a regular basis.
1



Nageyec Conduz
23-08-2012 08:49am
0-
0+
Freedom of expression
The boundary of freedom of expression ends just before the beginning of offending others. Some of the Egyptian media such as Misr elyoum have a different agenda altogether. which is to over throw the legitimately elected president. Yet, they castigate the authorities for taking actions against such offence. Claiming their freedom of expression has been denied. The most laughable one is the Misrelyoum's pleading the army to stage a coup.
Email
 
Name
 
Comment's Title
 
Comment

© 2010 Ahram Online. Advertising