Last Update 21:22
Tuesday, 12 December 2017

Sudan seizes newspapers which reported strike: Staff

AFP , Tuesday 29 Nov 2016
Sudan
Sudanese Health Minister Bahar Idris Abu Garda answers AFP journalist's questions during an interview on November 27, 2016 in the capital Khartoum. ( AFP PHOTO)
Share/Bookmark
Views: 814
Share/Bookmark
Views: 814

Sudanese security agents seized all copies of four independent newspapers on Tuesday after they reported on a three-day strike called by the opposition over fuel subsidy cuts, staff said.

Discontent has been simmering for weeks over the subsidy cuts, which have led to a sharp rise in the cost of other goods, and opposition groups called for a nationwide strike from Sunday.

The strike call came despite the arrest of at least a dozen opposition leaders as the authorities sought to prevent any repetition of deadly unrest that followed a previous round of subsidy cuts in 2013.

Members of the powerful National Intelligence and Security Service confiscated copies of Al-Tayar, Al-Jadida, Al-Ayyam and Al-Youm Al-Tali newspapers overnight without giving a reason, staff said.

"At 2:00 am today (2300 GMT Monday) an NISS officer came and ordered our printer to stop printing," said Al-Tayyar editor-in-chief Osman Mirgani.

"He confiscated the entire print run without giving any reason."

Al-Tayyar, which has faced similar action in the past, had given the strike extensive coverage.

"Exceptional Day in Khartoum," it headlined on its front page on Monday.

Al-Jadida editor Ashraf Abdelaziz said the paper's managers were considering whether to try to publish on Wednesday after its Tuesday edition was confiscated.

"It's a big financial loss when copies are confiscated as we have to pay the printer and also lose advertisement revenues," he said.

The streets of Khartoum were deserted on Sunday morning -- the start of the working week in Sudan -- as some bus drivers stopped work and many people stayed at home for fear of clashes between strikers and the security forces.

But on Monday and Tuesday bus services resumed and life began to return to normal, AFP correspondents reported.

A private TV channel has also been ordered off the air.

Authorities halted broadcasts by the Omdurman Channel on Sunday, accusing it of operating without a licence, a charge its owner denied.

Media in Sudan are frequently targeted for their reporting. The country regularly ranks near the bottom of international press freedom rankings.

There have been sporadic protests for weeks over the fuel subsidy cuts and the authorities have been desperate to stop them gaining momentum.

Much larger protests in 2013 were put down only with the use of deadly force which drew international condemnation.

Short link:

 

Email
 
Name
 
Comment's
Title
 
Comment
Ahram Online welcomes readers' comments on all issues covered by the site, along with any criticisms and/or corrections. Readers are asked to limit their feedback to a maximum of 1000 characters (roughly 200 words). All comments/criticisms will, however, be subject to the following code
  • We will not publish comments which contain rude or abusive language, libelous statements, slander and personal attacks against any person/s.
  • We will not publish comments which contain racist remarks or any kind of racial or religious incitement against any group of people, in Egypt or outside it.
  • We welcome criticism of our reports and articles but we will not publish personal attacks, slander or fabrications directed against our reporters and contributing writers.
  • We reserve the right to correct, when at all possible, obvious errors in spelling and grammar. However, due to time and staffing constraints such corrections will not be made across the board or on a regular basis.
Latest

© 2010 Ahram Online.