Last Update 22:6
Saturday, 25 May 2019

FIFA urged to probe Qatar World Cup allegations

AFP , Sunday 10 Mar 2019
FIFA
Share/Bookmark
Views: 966
Share/Bookmark
Views: 966

FIFA has been urged to launch an investigation amid claims world football's governing body was offered a secret television deal by Qatar's state-run broadcaster Al-Jazeera just three weeks before it awarded the 2022 World Cup to the Gulf state.

Documents published by The Sunday Times appear to show that executives from Al Jazeera signed the television contract as the bidding campaigns to host the World Cup came to a close.

The alleged contract included a fee of $100 million (£77 million) that would be paid into a designated FIFA account if Qatar was successful in the World Cup ballot in 2010.

In December that year, Qatar surprisingly beat rival bids from the United States, Australia, South Korea and Japan to host the tournament.

Al Jazeera was owned and controlled by Qatar's emir, Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, who was the driving force behind the bid.

The Sunday Times also alleges that a further $480 million was offered by Qatar three years later.

Damien Collins, who is the chairman of the British government's digital, culture, media and sport committee, called on FIFA to freeze the payments from Al Jazeera and launch an investigation into the apparent contract that "appears to be in clear breach of the rules".

In an email response to questions from the Sunday Times on Friday, FIFA wrote that "allegations linked to the FIFA World Cup 2022 bid have already been extensively commented by FIFA, who in June 2017 published the Garcia report in full on FIFA.com.

"Furthermore, please note that FIFA lodged a criminal complaint with the Office of the Attorney General of Switzerland, which is still pending. FIFA is and will continue to cooperate with the authorities."

The allegations were first made in a book by a whistleblower from inside Australia's failed 2022 bid, Bonita Mersiades, in January.

Mersiades's book claimed FIFA executives were concerned that Qatar winning the World Cup bid would leave a financial shortfall for the governing body in 2022.

However Al-Jazeera, which is now beIN Sports, allegedly agreed the secret contract if Qatar won the vote.

The bonus was agreed, the book alleges, with the involvement and knowledge of then FIFA secretary general Jerome Valcke, who was later banned for nine years from football for corruption.

(For more sports news and updates, follow Ahram Online Sports on Twitter at @AO_Sports and on Facebook at AhramOnlineSports.)

 
Short link:

 

Email
 
Name
 
Comment's
Title
 
Comment
Ahram Online welcomes readers' comments on all issues covered by the site, along with any criticisms and/or corrections. Readers are asked to limit their feedback to a maximum of 1000 characters (roughly 200 words). All comments/criticisms will, however, be subject to the following code
  • We will not publish comments which contain rude or abusive language, libelous statements, slander and personal attacks against any person/s.
  • We will not publish comments which contain racist remarks or any kind of racial or religious incitement against any group of people, in Egypt or outside it.
  • We welcome criticism of our reports and articles but we will not publish personal attacks, slander or fabrications directed against our reporters and contributing writers.
  • We reserve the right to correct, when at all possible, obvious errors in spelling and grammar. However, due to time and staffing constraints such corrections will not be made across the board or on a regular basis.
Latest

© 2010 Ahram Online.